TransPhotoTransportul electric urban

Ascensor do Lavra

Lisabona

Ascensor do Lavra
Designed by Raoul Mesnier de Ponsard, the construction of the funicular finished in mid-April 1884. After an inspection, led by engineer Ressano Garcia, it was inaugurated on 19th April and opened to public the next day. Ascensor do Lavra connect Largo da Anunciada (located between Avenida da Liberdade and Rua de São José) at the lower station and Travessa do Forno do Torel at the upper station. On the first day of operation this funicular was for free and transported more than 3 thousand passangers within the first day of 16 hour operation.
With an average slope of 23%, the cars climb 43 meters in a distance of 188 meters. In the begining the cars used a lateral rack (Riggenback-Mesnier system) and water counterweights via cable embeded in the road surface. The cars were connected by the cables and the counterweights were on their roofs. Each time a car reached the lower station the water reservoir was emptied only to be filled again once the car reaches the upper station. The cars had manual brakes and "emergency" brakes which would stop the cars if the cable broke. All equipment was built by Maschinenfabrik Esselingen in Germany under a license from Riggenbach.
The system soon after opening had the same issues as others funiculars and actually everyone else in Lisbon - water supply. A steam boiler andd machinery from Maschinenfabrik Esselingen was later assembled to move the cable, which later was replaced by a high-pressure bioler from Theodor Bell & Co with machinery from Buckau Wolf.
Some accidents occured during the first years of operation. The most serious occured in December 1897, when a fracture in the cable was caused by both cars braking at the same time. After a few months later the operation restarted the cars had new bodies.
In 1915 the funicular was electrified. Pantographs were installed on the roofs of the cars and each received a General Electric GE59 motor. Both motors are connected in series thus allowing them only to move at the same time. The new cars received United Electric Car Company bodies and Maley & Taunton 234 chasis.
Exactly as the other funiculars in Lisbon, the Ascensor do Lavra was owned and operated by Nova Companhia dos Ascensores Mecânicos de Lisboa, which was absorbed by Carris in the 1930ties.
In 1984 the funicular underwent reconstructions to preserve the system and from end of the 1990ties it received electronic ticket validators to allow the use of electronic tickets.
In 2002 it was classified as a National Monument, just like other funiculars in Lisbon.
Information written by Karalis Arturs. Last updated 15th April 2024.

7328 KB
90

Lisabona,  Funicular*  Nr. 2 

Vila Ferreira à Calçada do Lavra

28 aprilie 2024 an
Autor: Karalis Arturs

4215 KB
248

Lisabona,  Funicular*  Nr. 2 
Lisabona,  Funicular*  Nr. 1 

Vila Ferreira à Calçada do Lavra

28 aprilie 2024 an
Autor: Karalis Arturs

7250 KB
122

Lisabona,  Funicular*  Nr. 1 

Vila Ferreira à Calçada do Lavra

28 aprilie 2024 an
Autor: Karalis Arturs

6580 KB
114

Lisabona,  Funicular*  Nr. 1 

Vila Ferreira à Calçada do Lavra

28 aprilie 2024 an
Autor: Karalis Arturs

7829 KB
143

Lisabona,  Funicular*  Nr. 2   —  Traseu Lavra, Descend

Santo António, Calçada do Lavra

4 aprilie 2024 an
Autor: Karalis Arturs

570 KB
241

Lisabona,  Funicular*  Nr. 1 

Santo António, Calçada do Lavra

1 noiembrie 2022 an
Autor: Хоббит

449 KB
247

Lisabona,  Funicular*  Nr. 2 

Santo António, Calçada do Lavra

1 noiembrie 2022 an
Autor: Хоббит

343 KB
1
370

Lisabona,  Funicular*  Nr. 2 

Santo António, Calçada do Lavra

7 septembrie 2015 an
Autor: MaxFand

433 KB
435

Lisabona,  Funicular*  Nr. 1 

Santo António, Calçada do Lavra

Вагон №1 крупным планом на нижней станции и видимая перспектива подъёма за ним

18 octombrie 2012 an
Autor: Aviateur

369 KB
5
742

Lisabona,  Funicular*  Nr. 1 

Vila Ferreira à Calçada do Lavra

Вид на середину спуска, вагон №1 спускается вниз. Позиция для съёмки довольно опасная, но рядом есть проём двери, в котором можно укрыться от проезжающего вагона №1. Тем не менее, через несколько секунд водитель решила остановить вагон чтобы убедиться что я занял безопасное положение.

18 octombrie 2012 an
Autor: Aviateur

383 KB
460

Lisabona,  Funicular*  Nr. 2 

Santo António, Calçada do Lavra

Вид из середины спуска вниз, вагон №2 начинает подниматься вверх. Пешеходам полагается идти исключительно по лестнице и быть внимательным при проезде вагона №2, идущего по ближней к лестнице паре рельсов.

18 octombrie 2012 an
Autor: Aviateur

415 KB
193

Lisabona,  Funicular*  Nr. 1 

Vila Ferreira à Calçada do Lavra

Вид из середины спуска наверх, вагон №1 начинает спускаться вниз

18 octombrie 2012 an
Autor: Aviateur

397 KB
342

Santo António, Calçada do Lavra

Разъезд или место встречи вагонов, внизу люки для осмотра и ремонта ходовой. Улица Calçada do Lavra уходит вправо от того места, где стоят мужики с зонтом, а рельсы поднимаются вверх по формально безымянному проезду, на котором не предусмотрено чьё-либо иное движение, кроме как вагонов трамвайного фуникулёра

18 octombrie 2012 an
Autor: Aviateur

325 KB
3
210

Rua Cãmara Pestana

Павильон верхней станции, слева теперь сплошная автостоянка, вправо уходит сама пешеходно-лестничная Calçada do Lavra, в которую на полпути вливаются рельсы

18 octombrie 2012 an
Autor: Aviateur

447 KB
146

Информация о трамвайном фуникулёре Лавра (на португальском и английском языках)

18 octombrie 2012 an
Autor: Aviateur

443 KB
374

Lisabona,  Funicular*  Nr. 1 

Vila Ferreira à Calçada do Lavra

Вагон №1 на верхней станции

18 octombrie 2012 an
Autor: Aviateur

387 KB
367

Lisabona,  Funicular*  Nr. 2 

Santo António, Calçada do Lavra

Вагон №2 на нижней станции

18 octombrie 2012 an
Autor: Aviateur

408 KB
396

Lisabona,  Funicular*  Nr. 2 

Santo António, Calçada do Lavra

Общий вид спуска Лавра, вагон №2 движется вниз

18 octombrie 2012 an
Autor: Aviateur

393 KB
246

Lisabona,  Funicular*  Nr. 2 

Vila Ferreira à Calçada do Lavra

Вагон прибывает на верхнюю станцию

11 octombrie 2011 an
Autor: Aviateur

352 KB
375

Lisabona,  Funicular*  Nr. 2 

Santo António, Calçada do Lavra

Вагон на нижней станции

11 octombrie 2011 an
Autor: Aviateur

350 KB
2
330

Lisabona,  Funicular*  Nr. 2 

Santo António, Calçada do Lavra

Вагон движется вниз, примерно в середине спуск становится трамвайно-пешеходным с предложением пешеходам перемещаться исключительно по узкой лестнице (см. фото). Однако, ввиду сравнительно редкого движения вагонов пешеходы ходят везде.

11 octombrie 2011 an
Autor: Aviateur

346 KB
192

Santo António, Calçada do Lavra

Разъезд - место для осмотра и ремонта ходовой части вагонов

11 octombrie 2011 an
Autor: Aviateur

377 KB
1
190

Rua Cãmara Pestana

Верхняя станция: из-под арки лестницы направо и налево к двум коротким платформам для посадки и высадки, по улице вправо - лестница вниз вдоль линии

11 octombrie 2011 an
Autor: Aviateur

376 KB
589

Lisabona,  Funicular*  Nr. 2 

Santo António, Calçada do Lavra

Вагон №2 на нижней станции

11 octombrie 2011 an
Autor: Aviateur

359 KB
580

Lisabona,  Funicular*  Nr. 2 
Lisabona,  Funicular*  Nr. 1 

Vila Ferreira à Calçada do Lavra

Разъезд вагонов в середине линии, далее наверх улица не предусматривает пешеходного движения — необходимо уходить на лестницу влево

11 octombrie 2011 an
Autor: Aviateur

130 KB
161

Lisabona,  Funicular*  Nr. 1 

Santo António, Calçada do Lavra

Author — Arnaldo Madureira
Source — Arquivo Municipal de Lisboa (Archive of Lisbon Municipality)

1960s
Publicat de Karalis Arturs

573 KB
137

Santo António, Calçada do Lavra

ETH-Bibliothek Zürich, Bildarchiv
Fotograf: Jack Metzger
http://doi.org/10.3932/ethz-a-000668080

1957 an
Publicat de Владислав-Днепр

589 KB
193

Lisabona,  Funicular*  Nr. 1 

Santo António, Calçada do Lavra

ETH-Bibliothek Zürich, Bildarchiv
Fotograf: Jack Metzger
http://doi.org/10.3932/ethz-a-000668081

1957 an
Publicat de Владислав-Днепр

125 KB
154

Rolling Stock Drawings and Blueprints

Lisabona

Sketch of the new funicular car design for Ascensor do Lavra in Lisbon from 1930ties.

Author — unknown
Source — Arquivo Municipal de Lisboa (Archive of Lisbon Municipality)

1930s
Publicat de Karalis Arturs

283 KB
84

Lisabona,  Funicular*  Nr. 1 
All Modes: Historical Photos

Santo António, Calçada do Lavra

Author — Joshua Benoliel (1873–1932)

about 1909 an
Publicat de Karalis Arturs


Fotografii: 30 out of 30
Fotografii sortate după dată (fotografiile noi listate primele).

Spre lista sistemelor