TransPhotoГородской электротранспорт

Ascensor do Lavra

Лиссабон

Ascensor do Lavra
Designed by Raoul Mesnier de Ponsard, the construction of the funicular finished in mid-April 1884. After an inspection, led by engineer Ressano Garcia, it was inaugurated on 19th April and opened to public the next day. Ascensor do Lavra connect Largo da Anunciada (located between Avenida da Liberdade and Rua de São José) at the lower station and Travessa do Forno do Torel at the upper station. On the first day of operation this funicular was for free and transported more than 3 thousand passangers within the first day of 16 hour operation.
With an average slope of 23%, the cars climb 43 meters in a distance of 188 meters. In the begining the cars used a lateral rack (Riggenback-Mesnier system) and water counterweights via cable embeded in the road surface. The cars were connected by the cables and the counterweights were on their roofs. Each time a car reached the lower station the water reservoir was emptied only to be filled again once the car reaches the upper station. The cars had manual brakes and "emergency" brakes which would stop the cars if the cable broke. All equipment was built by Maschinenfabrik Esselingen in Germany under a license from Riggenbach.
The system soon after opening had the same issues as others funiculars and actually everyone else in Lisbon - water supply. A steam boiler andd machinery from Maschinenfabrik Esselingen was later assembled to move the cable, which later was replaced by a high-pressure bioler from Theodor Bell & Co with machinery from Buckau Wolf.
Some accidents occured during the first years of operation. The most serious occured in December 1897, when a fracture in the cable was caused by both cars braking at the same time. After a few months later the operation restarted the cars had new bodies.
In 1915 the funicular was electrified. Pantographs were installed on the roofs of the cars and each received a General Electric GE59 motor. Both motors are connected in series thus allowing them only to move at the same time. The new cars received United Electric Car Company bodies and Maley & Taunton 234 chasis.
Exactly as the other funiculars in Lisbon, the Ascensor do Lavra was owned and operated by Nova Companhia dos Ascensores Mecânicos de Lisboa, which was absorbed by Carris in the 1930ties.
In 1984 the funicular underwent reconstructions to preserve the system and from end of the 1990ties it received electronic ticket validators to allow the use of electronic tickets.
In 2002 it was classified as a National Monument, just like other funiculars in Lisbon.
Information written by Karalis Arturs. Last updated 15th April 2024.

7059 КБ
89

Лиссабон,  Фуникулёр*  2  —  маршрут Lavra, Descend

Calçada do Lavra

4 апреля 2024 г.
Автор: Karalis Arturs

7829 КБ
111

Лиссабон,  Фуникулёр*  2  —  маршрут Lavra, Descend

Calçada do Lavra

4 апреля 2024 г.
Автор: Karalis Arturs

570 КБ
216

Лиссабон,  Фуникулёр*  1

Calçada do Lavra

1 ноября 2022 г.
Автор: Хоббит

449 КБ
240

Лиссабон,  Фуникулёр*  2

Calçada do Lavra

1 ноября 2022 г.
Автор: Хоббит

343 КБ
1
363

Лиссабон,  Фуникулёр*  2

Calçada do Lavra

7 сентября 2015 г.
Автор: MaxFand

433 КБ
421

Лиссабон,  Фуникулёр*  1

Calçada do Lavra

Вагон №1 крупным планом на нижней станции и видимая перспектива подъёма за ним

18 октября 2012 г.
Автор: Aviateur

369 КБ
5
701

Лиссабон,  Фуникулёр*  1

Calçada do Lavra

Вид на середину спуска, вагон №1 спускается вниз. Позиция для съёмки довольно опасная, но рядом есть проём двери, в котором можно укрыться от проезжающего вагона №1. Тем не менее, через несколько секунд водитель решила остановить вагон чтобы убедиться что я занял безопасное положение.

18 октября 2012 г.
Автор: Aviateur

383 КБ
450

Лиссабон,  Фуникулёр*  2

Calçada do Lavra

Вид из середины спуска вниз, вагон №2 начинает подниматься вверх. Пешеходам полагается идти исключительно по лестнице и быть внимательным при проезде вагона №2, идущего по ближней к лестнице паре рельсов.

18 октября 2012 г.
Автор: Aviateur

415 КБ
186

Лиссабон,  Фуникулёр*  1

Calçada do Lavra

Вид из середины спуска наверх, вагон №1 начинает спускаться вниз

18 октября 2012 г.
Автор: Aviateur

397 КБ
336

Calçada do Lavra

Разъезд или место встречи вагонов, внизу люки для осмотра и ремонта ходовой. Улица Calçada do Lavra уходит вправо от того места, где стоят мужики с зонтом, а рельсы поднимаются вверх по формально безымянному проезду, на котором не предусмотрено чьё-либо иное движение, кроме как вагонов трамвайного фуникулёра

18 октября 2012 г.
Автор: Aviateur

325 КБ
3
202

Rua Cãmara Pestana

Павильон верхней станции, слева теперь сплошная автостоянка, вправо уходит сама пешеходно-лестничная Calçada do Lavra, в которую на полпути вливаются рельсы

18 октября 2012 г.
Автор: Aviateur

447 КБ
142

Информация о трамвайном фуникулёре Лавра (на португальском и английском языках)

18 октября 2012 г.
Автор: Aviateur

443 КБ
366

Лиссабон,  Фуникулёр*  1

Calçada do Lavra

Вагон №1 на верхней станции

18 октября 2012 г.
Автор: Aviateur

387 КБ
364

Лиссабон,  Фуникулёр*  2

Calçada do Lavra

Вагон №2 на нижней станции

18 октября 2012 г.
Автор: Aviateur

408 КБ
391

Лиссабон,  Фуникулёр*  2

Calçada do Lavra

Общий вид спуска Лавра, вагон №2 движется вниз

18 октября 2012 г.
Автор: Aviateur

393 КБ
239

Лиссабон,  Фуникулёр*  2

Calçada do Lavra

Вагон прибывает на верхнюю станцию

11 октября 2011 г.
Автор: Aviateur

352 КБ
373

Лиссабон,  Фуникулёр*  2

Calçada do Lavra

Вагон на нижней станции

11 октября 2011 г.
Автор: Aviateur

350 КБ
2
317

Лиссабон,  Фуникулёр*  2

Calçada do Lavra

Вагон движется вниз, примерно в середине спуск становится трамвайно-пешеходным с предложением пешеходам перемещаться исключительно по узкой лестнице (см. фото). Однако, ввиду сравнительно редкого движения вагонов пешеходы ходят везде.

11 октября 2011 г.
Автор: Aviateur

346 КБ
182

Calçada do Lavra

Разъезд - место для осмотра и ремонта ходовой части вагонов

11 октября 2011 г.
Автор: Aviateur

377 КБ
1
186

Rua Cãmara Pestana

Верхняя станция: из-под арки лестницы направо и налево к двум коротким платформам для посадки и высадки, по улице вправо - лестница вниз вдоль линии

11 октября 2011 г.
Автор: Aviateur

376 КБ
574

Лиссабон,  Фуникулёр*  2

Calçada do Lavra

Вагон №2 на нижней станции

11 октября 2011 г.
Автор: Aviateur

359 КБ
552

Лиссабон,  Фуникулёр*  2
Лиссабон,  Фуникулёр*  1

Calçada do Lavra

Разъезд вагонов в середине линии, далее наверх улица не предусматривает пешеходного движения - необходимо уходить на лестницу влево

11 октября 2011 г.
Автор: Aviateur

130 КБ
127

Лиссабон,  Фуникулёр*  1

Author — Arnaldo Madureira
Source — Arquivo Municipal de Lisboa (Archive of Lisbon Municipality)

1960-е гг.
Прислал Karalis Arturs

125 КБ
124

Рисунки и чертежи подвижного состава

Лиссабон

Sketch of the new funicular car design for Ascensor do Lavra in Lisbon from 1930ties.

Author — unknown
Source — Arquivo Municipal de Lisboa (Archive of Lisbon Municipality)

1930-е гг.
Прислал Karalis Arturs

283 КБ
45

Лиссабон,  Фуникулёр*  1
Все — Старые фотографии

Calçada do Lavra

Author — Joshua Benoliel (1873–1932)

1909 г. (примерно)
Прислал Karalis Arturs


Показано изображений: 25 из 25
Фотографии отсортированы по дате съёмки, вверху самые новые.

К списку систем