TransPhotoГородской электротранспорт

Ascensor da Glória

Лиссабон

Ascensor da Glória
Another project by Raoul Mesnier, this time it is his second work for Nova Companhia dos Ascensores Mecânicos de Lisboa (NCAML) which was inauguarted on 24th October 1885. It is the Ascensor da Glória.
This funicular connects Avenida da Liberdade to Rua de São Pedro de Alcântara in Bairro Alto, through Calçada da Glória with an average slope of 18%, a difference in level of 45 meters and a distance of 276 meters. The machanism is similar to Ascensor do Lavra using Riggenbach rack system, rail and cable embedded in the street. Initially water counterweights were used, that were connected by cable to each of the cars. Requiring around 400 cubic meters of water per day, there were many constraits in it's operation due to the constant cuts in water supply in Lisbon. Frequent cuts of operation forced NCAML opting to purchase a steam engine from Maschinenfabrick Esslingen AG to operate the cable, which were installed on a building built for this purpose on Largo da Oliveirinha (about mid-way of Calçada da Glória). The cars of this funicular were built from mahogany, and had two floors, with the upper floor being open, with bench seats facing the street, which allowed a greater view of the surrounding landscape. Access was via an internal spiral staircase on the platform. Light in the cars was created by stearin candles. And there was also a signaling oil lantern at the top.
In mid-1912, the new funicular concession contract with the municipality allowed electrification project to be made. In 1915, work began on the electrification of this funicular. These new vehicles weighed around 10 tons, with a single floor, and each car operated by 1 General Electric GE59 auxiliary electric motor of 18 Kw (300 Volt dc) connected in serries, so that they could only start with the joint maneuver of the two elevator brakemen, using General Electric R38D controllers. Electricity was supplied by pantograph installed on the roof of each car. The rack system disappeared after electrification. The "new" cars are equipped with two types of brakes, one claw brake (still in operation today), which acts by pressing on the central rails with two shoes, and the other by pressure on the rails. The bodies of the cars are from the United Electric Car Company and the Maley & Taunton 234 chassis. Exactly as on Ascensor do Lavra, the two cars go up and down simultaneously, but in opposite directions along two parallel 900mm gauge rails which almost merge at the bottom. Between the rails is a central "slot" which holds the embeded cable under the street surface. Each car has two driver cabins at each end of the car and passenger seats in the middle of the car. Additional features have been taken from the electric trams, for example, warning bells for passersby.
After NCAML was absorbed by Carris (CCFL), in the 1930ties the cars received the typical yellow color, which is used even today.
In 2002 Ascensor da Glória, just like other funiculars in Lisbon, was classified as a National Monument.
Information written by Karalis Arturs. Last updated 30th March 2024.

««12»»
487 КБ
138

Calçada da Glória

15 января 2023 г.
Автор: Karalis Arturs

923 КБ
144

Calçada da Glória

15 января 2023 г.
Автор: Karalis Arturs

836 КБ
137

Calçada da Glória

15 января 2023 г.
Автор: Karalis Arturs

557 КБ
229

Лиссабон,  Фуникулёр*  2

Calçada da Glória

1 ноября 2022 г.
Автор: Хоббит

395 КБ
201

Calçada da Glória

Track of funicular "Ascensor da Glória"

27 января 2020 г.
Автор: D.Möschke

478 КБ
2
328

Calçada da Glória

22 марта 2016 г.
Автор: Little Tram

290 КБ
228

Calçada da Glória

15 августа 2015 г.
Автор: Дмитрий Золотарёв

296 КБ
303

Calçada da Glória

15 августа 2015 г.
Автор: Дмитрий Золотарёв

282 КБ
4
290

Calçada da Glória

15 августа 2015 г.
Автор: Дмитрий Золотарёв

285 КБ
283

Calçada da Glória

15 августа 2015 г.
Автор: Дмитрий Золотарёв

384 КБ
1
266

Лиссабон,  Фуникулёр*  2

Calçada da Glória

Ходовая часть вагона, обратите внимание на маленькое колёсико, которое катится по третьему рельсу-щели для каната

18 октября 2012 г.
Автор: Aviateur

393 КБ
218

Лиссабон,  Фуникулёр*  2

Calçada da Glória

Верхняя станция — популярное место съёмок у гостей города

18 октября 2012 г.
Автор: Aviateur

433 КБ
228

Лиссабон,  Фуникулёр*  1

Calçada da Glória

18 октября 2012 г.
Автор: Aviateur

437 КБ
395

Лиссабон,  Фуникулёр*  2

Calçada da Glória

17 октября 2012 г.
Автор: Aviateur

419 КБ
180

Лиссабон,  Фуникулёр*  2

Calçada da Glória

Верхняя станция

17 октября 2012 г.
Автор: Aviateur

407 КБ
178

Лиссабон,  Фуникулёр*  1

Calçada da Glória

Нижняя станция

17 октября 2012 г.
Автор: Aviateur

349 КБ
3
401

Лиссабон,  Фуникулёр*  1

Calçada da Glória

На верхней станции

22 августа 2011 г.
Автор: Виктор Андреев

176 КБ
2
561

Лиссабон,  Фуникулёр*  1
Лиссабон,  Фуникулёр*  2

Calçada da Glória

30 июля 2011 г.
Автор: Palal

640 КБ
338

Лиссабон,  Фуникулёр*  1

Calçada da Glória

Верхняя станция

21 февраля 2010 г.
Автор: Котофей

371 КБ
277

Лиссабон,  Фуникулёр*  2

Calçada da Glória

21 февраля 2010 г.
Автор: Котофей

325 КБ
10
731

Лиссабон,  Фуникулёр*  2

Calçada da Glória

На нижней станции

23 августа 2008 г.
Автор: Артем Заусаев

224 КБ
7
651

Лиссабон,  Фуникулёр*  1

Calçada da Glória

На нижней станции

20 октября 2004 г.
Автор: Alon dreerman

699 КБ
214

Лиссабон,  Фуникулёр*  1

Calçada da Glória

ETH-Bibliothek Zürich, Bildarchiv
Fotograf: Jack Metzger
http://doi.org/10.3932/ethz-a-000668073

1957 г.
Прислал Владислав-Днепр

562 КБ
184

Лиссабон,  Фуникулёр*  1

Calçada da Glória

ETH-Bibliothek Zürich, Bildarchiv
Fotograf: Jack Metzger
http://doi.org/10.3932/ethz-a-000668085

1957 г.
Прислал Владислав-Днепр

623 КБ
176

Лиссабон,  Фуникулёр*  1
Лиссабон,  Фуникулёр*  2

Calçada da Glória

ETH-Bibliothek Zürich, Bildarchiv
Fotograf: Jack Metzger
http://doi.org/10.3932/ethz-a-000668079

1957 г.
Прислал Владислав-Днепр

607 КБ
197

Лиссабон,  Фуникулёр*  1

Calçada da Glória

ETH-Bibliothek Zürich, Bildarchiv
Fotograf: Jack Metzger
http://doi.org/10.3932/ethz-a-000668074

1957 г.
Прислал Владислав-Днепр

607 КБ
109

Calçada da Glória

ETH-Bibliothek Zürich, Bildarchiv
Fotograf: Jack Metzger
http://doi.org/10.3932/ethz-a-000668086

1957 г.
Прислал Владислав-Днепр

573 КБ
124

Calçada da Glória

ETH-Bibliothek Zürich, Bildarchiv
Fotograf: Jack Metzger
http://doi.org/10.3932/ethz-a-000668080

1957 г.
Прислал Владислав-Днепр

589 КБ
153

Лиссабон,  Фуникулёр*  1

Calçada da Glória

ETH-Bibliothek Zürich, Bildarchiv
Fotograf: Jack Metzger
http://doi.org/10.3932/ethz-a-000668081

1957 г.
Прислал Владислав-Днепр

534 КБ
137

Лиссабон,  Фуникулёр*  2

Calçada da Glória

ETH-Bibliothek Zürich, Bildarchiv
Fotograf: Jack Metzger
http://doi.org/10.3932/ethz-a-000668072

1957 г.
Прислал Владислав-Днепр


Показано изображений: 30 из 34
Фотографии отсортированы по дате съёмки, вверху самые новые.
««12»»

К списку систем